Kişinin yaşadığı maşer zarfında değeri olan , kudret, tasarruf ve gayrı davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tümüdür.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara göre insanların davranışlarında belirli gelişmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değkonume meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanımı konstrüksiyonlabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin amaçlarına elverişli ) değkonume meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis göre;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde değkonutirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değkonume kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç bel kemiği öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek amaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tekmil kültürler için bire birdır. Ammaçların içeriği ve öğrenme için kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre göre değkonuebilir, ama sürecin doğbirliı değkonumez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birmebzul filozof ve terbiyeci, eğitimin ne başüstüneğuna değgin farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen ölçünlü tanımı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değkonuikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın zarfında eğitime değgin bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değkonuikliği” ve “müddetç” kabilinden kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Yetişek, sima için ömür boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere elverişli olabileceği kabilinden istenmedik yönde de gelişebilir. Yetişek sürecinin konuletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kabilinden gelişigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal yetişek, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal yetişek denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, yetişek merkezleri kabilinden mekânlarda verilen yetişek formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan yetişek ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki yetişek sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine göre sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek olgunlaşmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda evet da kurumlarda belirli bir tasar ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal yetişek ise kendi kendine gelişen hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki can bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir düzen olarak ele kırmızıındığında ise yetişek sisteminin üç bel kemiği ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Mebde; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel kabilinden fiziki unsurlardır. Müddetç; meslek zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde ihtisas, yeterlilik, mezuniyet, imtihan meyveları kabilinden matlup davranış değkonuiklikleridir.